Handikapp/Handicap

Autism
Autism (infantil autism, autistiskt syndrom, Kanners syndrom) är ett medfött neuropsykiatriskt funktionshinder som utgörs av att ett flertal områden i hjärnan har en annorlunda struktur och fungerar på ett annorlunda sätt, vilket leder till en genomgripande störning i utvecklingen). De funktioner som påverkas är både kognitiva och emotionella vilket bland annat medför nedsättningar inom i helhetsförståelse/detaljseende, socialt samspel/kommunikation, planering/organisationsförmåga, fantasi/föreställningsförmåga, minne/begåvning, beteende/känslor. Problemen kan även visa sig i att barnet får svårt att ta in och tolka information. Begränsningar i de individuella förmågorna yttrar sig i olika annorlunda beteenden hos personen, och diagnoskriterierna för autism utgörs av en specifik kombination av begränsningar i socialt och kommunikativt beteende samt tydligt repetitivt beteende

Adhd
ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) är ett neuropsykiatriskt funktionshinder som utmärks av bristande uppmärksamhet och hyper- eller hypoaktivitet. Det finns tre varianter av ADHD: en som innebär att man har koncentrationssvårigheter och tenderar att vara inobservant på sin omgivning, en som innebär att man är hyperaktiv och impulsiv, och en som innebär att man har båda de tidigare nämnda sorternas svårigheter. Många med ADHD har problem med vissa sinnesintryck, precis som en del personer med Aspergers syndrom.

Tourettes syndrom
Tourettes syndrom (TS) är en neuropsykiatrisk diagnos som involverar upprepande ofrivilliga rörelser samt minst ett läte; dessa kallas tics. Vokala tics kan också vara hela ord eller meningar. Oftast kommer de första ticsen vid 6–7 års ålder, men de kan också debutera både tidigare och senare; debuten måste dock vara före 18 års ålder för att diagnosen Tourettes syndrom skall kunna ställas. I Sverige brukar Tourettes syndrom räknas som ett neuropsykiatriskt funktionshinder.

Utvecklinsstörning
Utvecklingsstörning är när en människas mentala begåvning inte utvecklas normalt. Man har inte samma förutsättningar som andra för att förstå, lära sig nya saker och uttrycka sina tankar och känslor. De medicinska uttrycken för utvecklingsstörning är mental retardation eller psykisk utvecklingsstörning. Utvecklingsstörning är en svårare form av inlärningssvårigheter.
Det är de kognitiva funktionerna som påverkas, inte de känslosamma faktorerna, kreativiteten eller den kroppsliga utvecklingen.Utvecklingsstörningar hos barn upptäcks i allmänhet när man börjar undersöka varför barnet utvecklas så långsamt. I flesta fall beror det på att deras hjärnor inte utvecklats för abstrakt tänkande utan mer konkreta ting. Detta ger nedsatt intelligens eftersom utveckling av intelligens kan utvidgas av logiska uppgifter som kräver abstrakt tänkande fast som är nedsatt vid funktionsnedsättningen.

Cerebellar Hypoplasia
Cerebellar Hypoplasia betyder att lilla hjärnan är underutvecklad. Denna diagnos vet man inte så mycket om idag. Lilla hjärnan har bland annat hand om balans och koordination. Nu på senare år så har man börjat att forska mer på lilla hjärnan och ser att den är med och styr mycket i kroppen tillsammans med stora hjärnan

English

Autism

Autism (infantile autism, autistic syndrome, Kanner’s syndrome) is a congenital neuro-psychiatric disabilities who are that several areas of the brain has a different structure and function in a different way, leading to a pervasive developmental disorder). The functions affected are both cognitive and emotional, which, among other things lead to reductions in the overall understanding / detail vision, social interaction / communication, planning / organizational skills, fantasy / imagination, memory / brain, behavior / emotions. Problems can also be evident in that the child will have difficulty to take in and interpret information. Limitations of the individual talent manifests itself in various different behaviors of the person, and the diagnostic criteria for autism is a specific combination of limitations in social and communicative behavior, and clearly repetitive behavior

Adhd

ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) is a neuropsychiatric disability characterized by inattention and hyper-or hypoactivity. There are three types of ADHD: one that means that you have concentration problems and tend to be inobservant on their environment, one that means that you are hyperactive and impulsive, and that means that you have both of the aforementioned kinds of difficulties. Many people with ADHD have problems with certain sensations, just as some people with Asperger syndrome.

Tourette’s syndrome

Tourette syndrome (TS) is a neuropsychiatric diagnosis that involves repetitive involuntary movements and at least one sound, these are called tics. Vocal tics can also be whole words or sentences. Usually, the first tics at 6-7 years of age, but they can also make its debut in both earlier and later; debut however must be in 18 years to be diagnosed with Tourette syndrome can be held. In Sweden, Tourette’s syndrome is usually counted as a neuropsychiatric disability.

Mental retardation

Developer lens Disorder Mental retardation is when a person’s mental brain from developing normally. You do not have the same opportunities as others to understand, learn new things and express their thoughts and feelings. The medical terms for mental retardation, mental retardation or mental retardation. Mental retardation is a severe form of learning disability. It is the cognitive functions that are affected, not the emotional factors, creativity or the bodily utvecklingen .Mental retardation  in children generally detects when you start to investigate why the child develops so slowly. In most cases it’s because their brains are not developed abstract thinking, but more concrete things. This results in reduced intelligence, since the development of intelligence can be extended to logical tasks that require abstract thinking firm which is reduced when the disability.

Cerebellar hypoplasia

Cerebellar hypoplasia means that the cerebellum is underdeveloped. This diagnosis is not known so much about today. Cerebellum is in charge of balance and coordination. Now in recent years has begun to do more research on the cerebellum, and see it is, and control much of the body along with the big brain

Ångra ändringarna

 

Svar

  1. En del blir mer drabbade än andra medans de flesta tar det friska livet för givet….
    .
    En fundering: Har din tös shunt?

    varma hälsningar

    Merja
    Tims mamma
    Tim född 921109 med kongenital hydrocefalus och esofagusatresi
    Tilläggsdiagnoser: ad/hd, autismspektrumstörning samt utvecklingsförsening.

    • Hej Merja.
      Vad roligt att du hittat till min blogg.
      Min tös har ingen shunt. Jo du har så rätt i att många friska tar livet för givet, men jag tror också att vi som inte gör det i slut ändan kommer att ha haft ett rikare liv än de

      Mvh Carina

  2. Jag ramlade in här nu under vår sk ”semester” och hade en massa ”gamla damtidningar” med som ”avslappning och läste artikeln om dig o din familj.
    Har en bekant vars ena tvillingdotter saknar delar av lillhjärnan, hon har shunt, därav min undran…för visst var det väl ngt sådant syndrom din dotter har?

    Må väl

    Merja

    • Hej Merja, Jag vet inte om det är något liknande syndrom, min dotters lillhjärna kan man säga stannade i växten så den är mindre än vad den ska vara.

      Ha det så gott
      Carina


Lämna en kommentar